Kako potaknuti govor kroz igru

Dragi mame i tate! Sigurni smo da uživate u svakom trenutku s vašim djetetom, svaki njegov pokret, pogled ili riječ vama je novi razlog za veselje... Kako i ne bi kad su djeca vaše najveće bogatstvo. Mali znatiželjnici pomno promatraju svaki vaš pokret i upijaju „poput spužvica“ svaku izgovorenu riječ, a najviše pamte kroz igru. Donosimo vam sedam načina kako kroz zabavu poticati mališana na učenje, te dvije igre za poticanje govora i pamćenja.

Oči, nos, uši, usta...
Uvijek iznova govorite djetetu kako se zovu pojedini dijelovi njegova tijela. Pitajte ga:“Gdje je nos? Gdje su uši?“ Obratite pozornost na to da imenujete svaki dio tijela, pa tako i koljena, lakat, ramena, stopala itd. Mnoga djeca upravo za te dijelove tijela ne znaju odgovarajuću riječ.
Da i ne
Pokažite djetetu fotografiju na kojoj je, npr. lopta. Pitajte ga:“Je li to auto?“ Dijete će vam, isprva odmahivanjem glavom a poslije i riječima odgovoriti:“Ne“. Naizmjenično potvrdno kimanje i riječ „da“, odnosno kimanje i riječ „ne“ vesele djecu, a razumijevanja govora postaje sve bolje.
Donesi, molim te...
Dajte djetetu jednostavne zadatke:“Donesi, molim te, loptu!“, „Odnesi posudu u kuhinju!“ Dijete će ponosno obaviti zadaće.
Glasno, tiho
Igrajte se jačinom svojeg glasa – jednom malo glasnije, zatim malo tiše. To će se djetetu svidjeti i uskoro će vas početi oponašati.
Veza na daljinu
S djetetom možete razgovarati i na većoj udaljenosti: obraćajte mu se iz kupaonice dok se ono igra u dnevnom boravku. Vaš će glas zvučati nešto drugačije, a dijete će ga s posebnom pozornošću slušati.
Govoriti i promatrati se
Uzmite kartonski tuljac ili posudu i vičite ili šapćite u njih. U početku izgovarajte djetetovo ime. Zatim otvor tuljca stavite pred njegova usta. Uskoro će vas dijete pokušati oponašati. Mijenjanje glasa uistinu je zabavno.
Radost uz knjige
Zajedničko listanje slikovnica i imenovanje predmeta i bića s ilustracija proširuju djetetov rječnik. Prve slikovnice neka imaju po jednu, jasno prepoznatljivu ilustraciju na slici, na primjer, loptu ili mačku.
Možete se igrati i ovo:
Čarobne riječi: izvoli i hvala

Potrebno vam je: starija igračka – nova igračka je previše zanimljiva da bi je se dijete tako lako odreklo.
Ovo je novo: nešto nekome dati i učim izgovarati. Istodobno, dijete uz igru uči pojmove „Izvoli“, „Daj mi...“, „Hvala“.
Dajte mu igračku i pritom recite:„Izvoli!“
Nakon nekog vremena ispružite ruku i zamolite dijete da vam vrati igračku. Kad je dobijete recite:“Hvala!“
Što radi vaša dijete? S veseljem će prihvatiti igračku i zatim vam je ponovno vratiti.
A kasnije? Za nekoliko mjeseci dijete će i samo izgovarati nove riječi.
Gdje je nestala igračka?
Potrebno vam je: tri plastične posudice i manja igračka.
Ovo je novo: uz napetost i zabavu ponovno nešto pronaći; razvijati vještinu pamćenja, odnosno sjećanja.
Preokrenite posudice i postavite ih pred dijete. Ispod jedne od posudica skrijte igračku tako da dijete vidi što činite.
Pitajte dijete gdje je igračka. Katkad možete pokazati pogrešnu posudicu i pitati:“Je li tu? Nije!“
A kasnije? Tijekom druge godine možete pod svaku od posudica skriti drugu igračku. Zamolite dijete da vam pokaže, gdje se koja nalazi.
Važno
Vašem djetetu jako smeta kad mu – u trenutku kad krene gurati prst u utičnicu - s osmijehom kažete:“Ne, zlato mamino!“ Ta dvoznačna poruka osmijeha i postavljanja granica čini ga nesigurnim, čak ga možete potaknuti da učini upravo ono što ne smije. Umjesto toga ozbiljan izraza lica i strožim glasom recite:“Ne“. Na taj će vas način dijete prije poslušati.


Kako dodatno potaknuti dječji govor u dobi od druge do četvrte godine?

Djetetov govor možete dodatno potaknuti nekim jednostavnim postupcima koji zahtijevaju malo vaše pažnje i vremena.
• Koristite jasan i jednostavan govor koji će vaše dijete lako učiti primjenjivati. Činite stanke u govoru, nemojte dijete zasipati bujicama riječi
• Ponovite ono što je dijete reklo, kako biste mu dali do znanja da ste ga razumjeli
• Dječji govor koristite samo kada je potreban radi prenošenja poruke i ako je popraćen riječima odraslih. "Vrijeme je za njam-njam, sada ćemo večerati."
• Izrežite slike poznatih i omiljenih stvari. Razvrstajte ih u skupove kao što su: stvari koje jedemo, voće, stvari kojima se igramo...Razgovarajte o tome što je pogrešno na slikama i kako grešku ispraviti.
• Postavljajte pitanja koja djetetu daju mogućnost izbora
• Proširujte rječnik. Imenujte dijelove tijela i otkrijte čemu nam oni služe. Npr."ovo je moj nos. Njime mirišem, cvijeće, sapun, hranu..."
• Postavite poznate stvari u kutiju. Neka vaše dijete uzima po jedan predmet, imenuje ga i kaže čemu služi. Npr."To je moja lopta. S njom se loptam. S njom se igram."
• Pomoću fotografija poznatih osoba i mjesta prepričajte što se događalo ili izmislite novu priču.

logopedinja Vida Cik


Ispiši stranicu